16 دسامبر 2022- رژیم های غذایی سالم، سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین C هستند، اما اینکه این ریزمغذی ها دقیقا چقدر برای سلامت قلب و عروق مفید هستند مدت ها مورد بحث بوده است. اکنون یک متاآنالیز جدید که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده است تا حدی واضح تر به این موضوع پرداخته است.

محققان به طور سیستماتیک مجموعا 884 مطالعه را که تا به امروز در مورد ریزمغذی‌های مصرف ‌شده به عنوان مکمل‌های غذایی در دسترس بود، مرور کردند و داده‌های آنها را تجزیه و تحلیل نمودند. آنها چندین ریز مغذی را شناسایی کردند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند و همچنین موارد دیگری که هیچ فایده ای ندارند یا حتی تأثیر منفی دارند را شناسایی کردند. بیش از 883000 بیمار در مطالعات ترکیبی شرکت داشتند.

دکتر سیمین لیو، استاد اپیدمیولوژی و پزشکی در دانشگاه براون و محقق اصلی این مطالعه، گفت: برای اولین بار، ما یک نقشه جامع و مبتنی بر شواهد را برای توصیف و تعیین کمیت اثرات بالقوه مکمل‌های ریز مغذی بر پیامدهای قلبی متابولیک ایجاد کردیم. مطالعه ما اهمیت تنوع ریزمغذی‌ها و تعادل فواید و خطرات سلامتی آنها را برجسته کرد.

او گفت: این یافته ها می تواند به عنوان پایه برای آزمایشات بالینی آینده بر روی ترکیبات خاص ریزمغذی ها و تأثیر آنها بر سلامت قلب و عروق مورد استفاده قرار گیرد.

مدت ها تصور می شد که مکمل های آنتی اکسیدانی در سلامت قلب نقش دارند. به این دلیل که این مواد مغذی استرس اکسیداتیو را که عامل شناخته شده ای برای بسیاری از بیماری های قلبی عروقی است، کاهش می دهند. رژیم های غذایی سالم برای قلب مانند رژیم مدیترانه ای و رویکرد رژیمی برای توقف فشار خون(DASH) ، حاوی غذاهایی هستند که به طور طبیعی غنی از آنتی اکسیدان هستند. با این حال، نتایج حاصل از مطالعات مکمل‌های آنتی‌اکسیدان متناقض بوده است؛ و این یکی از دلایلی است که این رژیم های غذایی هنوز به طور گسترده در روشهای پیشگیرانه ی قلب و عروق مورد استفاده قرار نگرفته اند.

دکتر لیو گفت: تحقیق در مورد مکمل‌های ریز مغذی عمدتاً بر روی اثرات سلامتی یک یا چند ویتامین و مواد معدنی متمرکز شده است. ما تصمیم گرفتیم یک رویکرد جامع و سیستماتیک برای ارزیابی همه مطالعات در دسترس و در دسترس عموم داشته باشیم که همه ریزمغذی‌ها، از جمله فیتوکمیکال‌ها و مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی و اثرات آن‌ها بر عوامل خطر قلبی عروقی و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی متعدد را گزارش کرده اند.

محققان کارآزمایی‌های مداخله‌ای تصادفی‌ و کنترل دار را بررسی کردند که ۲۷ نوع مختلف مکمل آنتی‌اکسیدانی را ارزیابی کرده بودند. آنها شواهدی قوی پیدا کردند که نشان می دهد چندین مورد از این مکمل ها فواید قلبی عروقی دارند، که شامل اسید چرب امگا 3 بود که مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد؛ اسید فولیک، که خطر سکته مغزی را کاهش می دهد و کوآنزیم Q10، آنتی اکسیدانی که گاهی اوقات به عنوانCoQ10 به بازار عرضه می شود، که مرگ و میر ناشی از همه علل را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا 6، ال آرژنین، ال سیترولین، ویتامین D، منیزیم، روی، آلفا لیپوئیک اسید، ملاتونین، کاتچین، کورکومین، فلاوانول، جنیستئین و کورستین نیز شواهدی مبنی بر کاهش خطرات قلبی عروقی نشان دادند.

اما همه مکمل ها مفید نبودند، از جمله این که ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و سلنیوم هیچ تاثیری بر پیامدهای طولانی مدت بیماری قلبی عروقی یا خطر دیابت نوع 2 نشان ندادند و مکمل های بتاکاروتن مرگ و میر ناشی از همه علل را افزایش دادند.

محققان گفتند: این یافته‌ها به نیاز به مداخلات غذایی دقیق‌تر و شخصی‌شده‌تر اشاره می‌ کند که شامل ترکیب ‌های خاصی از مکمل‌ های مفید است. ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم از جمله آزمایش‌های مداخله ‌ای بزرگ و با کیفیت بالا برای بررسی اثرات بلند مدت برخی ریزمغذی ‌ها بر سلامت.

دکتر لیو گفت: شناسایی ترکیب بهینه ی ریزمغذی ها مهم است، زیرا همه آنها مفید نیستند و برخی حتی ممکن است اثرات مضری داشته باشند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221206/Researchers-identify-micronutrient-supplementation-to-reduce-cardiovascular-risk.aspx